Super tip. Eénjarigen in potten.


Eénjarigen in een pot is prachtig, maar het water geven is een hele missie. Vooral in de zomer maanden. Dan schiet het water geven er bij mij nogal eens bij in!

Verleden jaar hoorde ik tijdens een tuinreis over de Huyskweker; een bedrijf met vestigingen door heel Nederland. Ze verkopen plastic potten met in de bodem een waterreservoir. Daardoor hoef je de plantenbakken maar 1x in de week water te geven. Ideaal voor tuinvrouwen die in de zomer liever naar het strand gaan!

Nieuwsgierig ging ik dit voorjaar eens kijken bij de Huyskweker bij mij in de buurt. De potten met het waterreservoir waren te koop in alle soorten en maten. Ook was er enorm veel keuze in beplanting. Op een plaatje stonden verschillende voorbeelden. Ik nam de pot "Zeebries", in donker paars en wit. Daarbij koos ik een lavendel kleurige Surfinia ‘Blue Sky’ om er mijn eigen “touch” aan te geven. De potten werden de volgende dag voor me ingeplant en apart gezet in de kas. In mei kon ik de potten ophalen.

Half mei stond ik weer op de stoep. Mijn éénjarigen waren in de tussen liggende tijd enorm gegroeid. Ik kreeg instructies over de bemesting en het water geven. Met een bemoedigend: “Dat gaat je vast lukken”, vertrok ik naar huis.

Thuisgekomen zette ik de plastic potten met bloemen in mijn eigen terracotta potten -ik ben geen fan van plastic potten- en gaf de planten meteen water. Er ging bijna een gieter in elke pot. Niet te geloven dat er zoveel water in het reservoir kan!

Een week later bloeien de planten volop. Het is een schitterend gezicht vier van die potten in de achtertuin. Inmiddels vullen de bloemen elk bijna een vierkante meter. Het is overweldigend.

Een keer in de week geef ik de planten een gieter water met een schepje van de bijgeleverde mest.

Wat dat voor mest is? Geen idee, maar het heet niet voor niets turbo mest!



In de achtertuin, de bloeiende bloem bakken.


Wat een gulle bloei.


Surfinia 'Sky Blue'. In het ochtend licht lijken de bloemen doorschijnend. 


De bloembakken zijn enorm gegroeid.


Dit was dezelfde pot midden mei.


Prachtige kleuren.


In de kwekerij "d' Onruste" te Kamperland.


Het is moeilijk kiezen.


Al die bloeiende planten....


...en de mooie kleuren.


De binnenkant van een pot met het water reservoir.


Zoiets wil iedereen toch wel?





Reacties

  1. Ja, dat is zo met potten, ik sleep ook heel wat liters water over het balkon. En ook wel eens teveel, kan ik een dag overslaan.
    Wat weer een mooi nieuw idee!
    En de bloemen die je erin hebt staan zien er geweldig uit. Ik ben helemaal verliefd op de blauwe.
    Fijne week, Hetty!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow ! Wat een bloemenweelde.
    En inderdaad,moeilijk kiezen daar.
    Je tuin met al dit moois is echt een plaatje.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, daar zijn de potten dan, echt handig. Leuk ook om even bij de Huyskweker binnen te kunnen kijken, wat ziet het er allemaal super goed verzorgd uit.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hei!
    I like your choice. Beautiful. We have surfinia 'Blue Sky' outside the door.
    Hilsen Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goede tip!! Ik sleep ook iedere dag de tuinslang achter mij aan door de tuin, wat ik ook wel weer een ontspannend klusje vind.. maar dit is een hele goede oplossing voor als je daar even geen tijd (of zin) voor hebt!
    Je bloeiers zijn schitterend en echte blikvangers in je tuin!!

    Lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is ook iets voor mij Hetty. Dank je wel voor de tip! Het scheelt mij heel wat ritjes op warme doordeweekse dagen.

    Fijne avond!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten