Geur. Subtiel of opdringerig?

In de tuin bloeit het bolgewas Iris aucheri. Deze 15 cm hoge onbekende Iris, is van een zeldzame schoonheid. Heel lichtblauw, met een groengele streep op de onderste lip. Bij tegenlicht lijkt de bloem wel doorschijnend. 

Om mijn bloembollen leverancier (www.deenbloembollen.nl) te laten zien hoe goed deze Irissen het doen, stuur ik hem een foto. Daarop antwoordt hij: „Heb je ze al geroken?” 

Nou nee. Als je scherpe foto's wil maken, moet je je adem inhouden. Dus van geur heb ik niets gemerkt. Om de geur te leren kennen pluk ik een Iris uit de tuin en neem die mee naar binnen.

Ik ruik aan de Iris… . Ze geuren naar een lente weitje. Mijn man vindt het een combinatie van freesia en lelies. Een subtiele geur. Het past bij deze lichtblauwe bloem.

Ik ga de tuin in en pluk een heleboel verschillende bloemen. Dan probeer ik een voor een om de bloemengeur te beschrijven. Het is moeilijk! Ik ruik banaan met een vleugje citroen, vanille en heel veel leliegeur. De bloemen zet ik in een tulpenvaas in het keukenraam.

Als ik ’s avonds de keuken binnen ga, komt een zware bloemengeur me tegemoet. Wat een geur explosie. De lelie geur van de narcissen bezorgt me bijna hoofdpijn. 

Geurende bloemen zijn geweldig in de tuin. Maar in huis, zijn sommige voor mij net iets te opdringerig!


                                                     info over de open tuindagen klik hier:

Iris aucheri, de bloemen lijken wel doorschijnend.

Iris aucheri met groen/gele streep op de onderste lip.

Ook nog winterhard!

Een veldje is schitterend.

In het keukenraam een geur/kleur explosie.

Close up, tulpenvaas met ouderwetse narcis 'Bath's Flame'

.

Reacties

  1. Wat een prachtig Irisje, heb de naam gelijk genoteerd want hier word ik toch wel hebberig van, zo'n subtiel blauw kleurtje.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten