Lathyrus zaaien, stap voor stap.

In deze tijd van het jaar zaai ik de Lathyrus voor. Later kan natuurlijk ook, maar ik wil graag in juni al Lathyrus in bloei!

In de pluktuin heeft de Lathyrus verleden jaar heel mooi gebloeid. Dit jaar moeten ze op een ander plekje, anders put het de grond te veel uit. Ik bedacht om wat staken in mijn gerooide buxustuin te zetten en die te laten begroeien met Lathyrus. Dan heb ik meteen wat hoogte in deze "kale" tuin.

Ik koos voor Lathyrus ‘Charlies Angels’. De bloemen zijn van het mooiste lavendelblauw dat er is. Ze bloeien heel rijk en hebben lange stelen. Ideaal voor in de vaas. De zaden die ik verleden jaar heb geoogst komen mooi van pas.

Lathyrus zaaien, stap voor stap:

Eerst haal ik de zaden uit de peulen.
Omdat Lathyrus lange wortels maakt, zaai ik in wc rollen.
Op de wc rollen schrijf ik de naam.
De wc rollen doe ik in een bakje, zo kan ik ze steeds gemakkelijk water geven.
Doe potgrond in de wc rollen. Niet helemaal vol.
Daarna drie zaden in elke wc rol en vul deze tot de rand met potgrond.
Vergeet niet water te geven. Lathyrus houdt wel van een slokje!
Het bakje met Lathyrus zaden zet ik in mijn -onverwarmde- kasje.

Als de Lathyrus groot genoeg is kan deze met wc rol en al in de grond worden geplant. De breekbare wortels beschadigen zo niet en de wc rol verteerd. 

Het hele karweitje is in een kwartiertje gepiept. En nu maar geduldig wachten op iets moois!
Fijne week
Hetty
romantische rozentuin                              
Peulen van de Lathyrus.

Zaden Lathyrus.

Closet rol met naam erop.

Closet rollen in bakje.

De zaden in de closet rollen zaaien.

Een beetje potgrond erop en water geven.





Reacties

Een reactie posten