Zomerfijnstraal. Liefde op het eerste gezicht.



Jaren terug zag ik in een tuin een 80 cm hoge witte fijnstraal. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik vroeg de naam, maar de eigenaresse had een tuinman en werkte zelf nooit in de tuin. Ze had geen idee.

Later zag ik de plant bij Ploeger. Hij stond in een pot met een moederplant. Die fijnstraal moet je zaaien, vertelden ze me. Maar zaden hadden niet en de moederplant was natuurlijk niet te koop.

Weer een jaar later zag ik de plant in een Franse wegberm staan. Geen zaad eraan. Geen naamkaartje ook! Het was om moedeloos van te worden.

Tot twee jaar terug …

In Zwitserland, tegen de grens van Italië stond de plant overal in het wild te bloeien. Op de spoorrails, in de volkstuinen, maar ook in de wegberm naast de camping. ’s Avonds na de afwas ging ik kijken of er al zaden aan zaten.

Voor dit doel had ik het papieren zakje van de croissants in mijn zak gestoken. De zaden waren minuscuul klein. Een puntje van het croissant zakje vol zaden maakte me innig tevreden.

Ik zaaide het zaad in de pluktuin en de plant kwam op. Hij bloeide van juli tot november. De naam vond ik uiteindelijk op het internet, Erigeron annuus, zomerfijnstraal

Vandaag ontdekte ik honderden zaailingen in de pluktuin. Het ziet er naar uit dat deze zomerliefde een blijvertje is!

Open tuindagen zie:

                                       romantischerozentuin.nl
Erigeron anuus. Zomerfijnstraal close up

Erigeron annuus. Zomerfijnstraal bloeiwijze

In de pluktuin, honderden zaailingen.

Reacties