Op tuinreis naar Engeland.



Deze zomer zijn mijn man en ik naar Engeland af gereisd. We bezochten onder meer Eden Project. Een futuristische plantentuin in Cornwall.

De toegang had een pittig prijskaartje, 23.50 pond p.p. (€ 28.-) Maar als je van ver bent gekomen dan wil je het zien.

Eden Project is in een vallei gebouwd. De enorme koepels, waar de tropische plantentuin in is gehuisvest, domineert het landschap. Ik las dat de diameter van de grootste koepel 125 m. was en de hoogte 55m!

Op weg naar de koepels kwamen we langs schitterende plantengroepen. Ze hadden verschillende thema’s. Bijvoorbeeld planten uit de tijd van de Dinosauriërs.

Verderop pergola’s met rozen, velden met lavendel en een prachtige groentetuin; snijbiet naast afrikaantjes, prei en radijs. Daar bevond zich ook de ingang van de grote koepel, die we al kenden uit de James Bond film, ‘Die Another Day’. We konden niet wachten om het van binnen te gaan bekijken!

In de koepel was een regenwoud aangeplant. We zagen een grote variatie aan palmen, varens en andere grote jungle planten. Af en toe herkende ik kamerplanten die waren uitgegroeid tot reuzen. Vlinders vlogen rond in prachtige kleuren. Een waterval van weet ik hoe hoog stortte naar beneden. Tropische vogels scharrelden op de grond. Ik voelde me een plantenjager uit het verleden. Al die onbekende soorten.

De hoogste loopbrug was geopend naar de nok van de koepel. Langs een wiebelige maar stevige trap klommen we omhoog. Daar vandaan hadden we een prachtig overzicht op de jungle onder ons. Het uitzicht, op grote hoogte naar de toppen van de palmen was spectaculair.

Even bijkomen in het restaurant met een kop thee en scones. Dan verder naar de volgende koepel met mediterrane planten. Daar zagen we planten die we beter kenden. Bougainville, olijf en zonnebloemen. Alle planten tot in de puntjes verzorgt. Heel knap.

Voor de kinderen was heel veel te doen, maar nergens iets met een beeldscherm. Zelf doen, onderzoeken, aanraken, rommelen. Dat is het uitgangspunt. 

Eden Project is een fris, hip en vooral vernieuwend plantenavontuur. We waren diep onder de indruk.

Na een heerlijke week trof ik thuis mijn eigen planten jungle aan. Ik kon meteen aan het werk!


Voor open tuindagen zie:

                           romantischerozentuin.nl

De koepel domineert het landschap.

Planten uit de tijd van de dinosauriers

Af en toe een kamerplant in reuzenformaat

Vanaf boven. De helium ballon is om mee rond te zweven en te snoeien!

Een waterval.

Tropische bloem.

Uit de film 'Die Another Day'

       

Reacties