Alliums. Prachtige uien.



De Sieruien, (Alliums) die ik afgelopen jaren in de grond heb geplant staan nu schitterend te bloeien.

Alliums zijn gemakkelijk groeiende bloembollen. Geef ze wel een “droog” plekje om in te groeien. Daarmee bedoel ik een plekje waar geen plassen water blijven staan in de winter. De bollen kunnen in de winter namelijk gemakkelijk verrotten. In mijn gortdroge border hebben ze het naar hun zin. Ze vermeerderen zich zelfs!

Voor een groots effect is het zaak om er een heleboel aan te planten. Plant er eens 100. De investering ben je in het voorjaar vergeten!(www.deenbloembollen.nl) Ik heb de Alliums in een slinger geplant. De hogere Alliums plant ik in groepjes van 7, 5 of 3. Oneven aantallen. Dat voelt naar mijn idee goed.

Allium 'Purple Sensation' ( 60 cm hoog) heeft dezelfde paarse kleur als de Rododendron die al in de border stond. Wat een toevalstreffer.  Ze bloeien precies op dezelfde tijd. Deze Rododendron is de enige die in mijn klei grond wil groeien. Een doorzetter.

Maar er groeien meer soorten Alliums in mijn tuin. Een favoriet? Het is moeilijk kiezen wat de mooiste is. De sprieterige A. Shubertii, de grote ronde bollen van A. Christophii of toch de hoge A. Stipitatum? Ik hou van hen allemaal. 

Binnenkort volgen nog de donkererode bloemen van A. atropureum. Ik heb hen gecombineerd het blad van de bronzen venkel. Ik zie het in gedachten al voor me. Als laatste bloeien de piepkleine A. Spaerocephalon ( wat een on commerciƫle naam!)

Wat heeft het in dit voorjaar lang geduurd voordat we op de bank naar de Alliums konden kijken. Maar ik geniet er elke dag van. 

Heel anders gaat het op het prachtige filmpje dat ik op het internet vond. Daar is een Allium in een oogwenk in bloei!


Voor open tuindagen zie onderstaande link:

                           romantischerozentuin.nl

Allium Stipitatum

Allium Christophii

Allium Shubertii

Allium 'Purple Sensation' in de droge border.

Allium 'Purple Sensation' met Rododendron in dezelfde kleur.

                                       Filmpje van een Allium. In een minuut in bloei!

Reacties