Eindelijk lente.



Twee weken terug lag er nog een dik pak sneeuw. Vandaag naar buiten zonder jas; met zweet op de rug! Het is Lente. Eindelijk.

De boeren in mijn omgeving waren druk. Elke Walcherse trekker was op het land te vinden. Achter de trekkers grote stofwolken. De grond is droog.

Ook ik heb hard gewerkt. Het gras is gemaaid. De droge borders heb ik water gegeven,  en daarna doorgewerkt met de cultivator. Alles ziet er spic en span uit. 

Uit mijn kasjes sleep ik elke ochtend de potten met bloembollen, zodat ze in het zonnetje kunnen groeien. ’s Avonds gaat alles naar binnen. Over twee weken (20 april) is de tuin alweer open. Dan moet er iets te zien zijn, ook in een koud voorjaar! Zo probeer ik de natuur een beetje te manipuleren.

Hier en daar gaan botanische tulpen bloeien. Het rode tulpje Van Tubergens Variety, is altijd één van de eerste. In de potten op het terras bloeit T. clusiana stellata. Deze botanische tulp heb ik voor het eerst. Een schatje!

Tuincentrum Verstrate Walhout organiseerde zaterdag een lentefeest. Daar ging ik op af om mezelf te trakteren op een nieuwe Cistus.www.verstratenwalhout.nl

Hoewel mijn oude Cistus op één van de heetste plekjes van de tuin stond, had deze de vorst niet overleefd. Ik ben dol op de mediterrane geur van deze plant. Tot mijn verbazing was de plant gewoon op voorraad.

Nadat de plant van eigenaar was gewisseld sprak Jos, de verkoper, mij vrolijk toe: “En nu er tegen aan!”

Hij kent mij langer dan vandaag. Ik heb geen aanmoediging nodig!

                          romantischerozentuin.nl


Tulipa clusiana stellata

Tulipa Van Tubergens Variety

De tulpen mogen naar buiten!

De nieuwe Cistus plant. Klaar om te planten.
 

Reacties