Bloembollen in potten; tips en tricks.



Afgelopen week is de bloembollenbestelling aangekomen. Nu is de tijd om ze te planten. Binnenkort zal ik vertellen over het strooien van bloembollen in de volle grond, maar eerst wat over bloembollen in potten, praktische tips en tricks.

De tip.

Met een pot bloembollen maak je snel een extra accent in de tuin. Potten kun je in de zon zetten om ze sneller te laten bloeien. Aan de andere kant, is het erg warm, dan kun je de potten in de schaduw zetten. Je weet nooit wat voor weer het voorjaar brengt. En als de tuin open is wil ik natuurlijk niemand teleurstellen.

De trick.

Ik heb twee grote terracotta potten. Wanneer ik deze potten zou vullen met potgrond kan ik ze niet meer te tillen. Daarbij komt dat de potten vorstvrij bewaard moeten worden.

Bij Intratuin heb ik plastic schalen gekocht die precies in de potten passen. (neem de centimeter mee) Deze schalen beplant ik met bloembollen. Hoe meer schalen, hoe meer opties om te wisselen! 

In het midden van de plastic schaal zet ik een kleinere pot. Daar kunnen bijvoorbeeld Narcissen of Hyacinten in. Zo kan je het middelste gedeelte gemakkelijk verwisselen voor iets anders als het uitgebloeid is. In het voorjaar haal ik de terracotta potten uit de schuur. Op de bodem komt een verhoging zodat de schaal precies op de goede hoogte blijft.

Nog meer tricks?

Op dezelfde manier maak ik gebruik van heel garnizoen containerpotjes om de bollen in te planten. Ik pas net zolang tot ik de goede maat heb voor een stenen pot of een leuk mandje. Zo past de pot van mijn kerstboom van verleden jaar precies in een zinken emmer. Doe er wel altijd een label aan, anders weet je niet meer waar de pot voor was en begint het passen opnieuw. 

En met passen en meten is de meeste tijd versleten!

Voor open tuindagen zie: 


                                         romantischerozentuin.nl



Schaal met bloembollen


Terracotta pot met verhoging voor de schaal

Terracotta pot met schaal

Een garnizoen containerpotjes beplant met bloembollen

Reacties