Taxushaag snoeien.




Elk najaar een terugkerende klus, het snoeien van de taxushaag. Het werd hoog tijd, het ‘haar’ stond er wel 30 cm op!

Vroeger snoeide ik de haag begin juni, maar na een nijdige blik van een broedende merelmoeder (die vergeet je nooit meer) snoei ik later. In het najaar worden de borders ‘dunner’, zijn de bezoekers weg en ook mijn vogels zijn uitgebroed. Een ideaal moment om te beginnen.

Allereerst moest de trap uit de schuur worden gehaald. Ik heb er een die geheel ARBO proof is. De poten, hoogte, kortom, alles kan worden versteld, zodat ik stevig in de border sta met mijn elektrisch gereedschap. www.henchman.co.uk
 
Voor de taxus gebruik ik een aparte heggenschaar. Ik heb ook een alleen voor de buxus. Het snoeien gaat op het oog. Na al deze werkzaamheden bleef ik over met een enorme berg snoeiafval. Dat moest natuurlijk op de kar naar de stort worden gebracht. Daar kreeg dit verhaal nog een gillend einde!

In de kar zat namelijk een muis verstopt. Ik probeerde de muis met een schep uit de kar te verjagen, maar we werden er beide hysterisch van. Toen heb ik een man aangesproken. Die heeft de muis, heel stoer, uit de kar gepakt en weer vrij gelaten.

 “Zo”, zei hij, “Dan heb je weer wat om te vertellen voor bij de koffie”. 

Alsof ik nooit iets heb te vertellen! 

Voor open tuindagen zie: 



                               romantischerozentuin.nl

 
Het snoeien kan beginnen.

De haag is gesnoeid.