Muurleeuwenbekken, tuinieren in de muur.


Van het voorjaar kocht ik een grote pot verf om het huis opnieuw wit te verven. Het kwam er niet van tot deze week, begin september…..

In april bloeiden mijn tulpen zo mooi voor de muur. Daarna in mei, de baardirissen. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om daar de trap tussen te zetten. De zomer volgde met veel en vaak regen.

Ons huis is al erg oud en heeft verweerde muren. Daar profiteren sommigen planten van. Zoals de beschermde muurleeuwenbek (Cymbalaria muralis) die elk jaar spontaan uit een spleet in de muur verschijnt. 

"Muurplanten zijn gebaat bij traditionele muren, met name zoals die tot ca. 1870 werden gebouwd. Dergelijke muurconstructies blijken zeer stabiel te zijn en gaan zeer lang mee," las ik op internet.  

Erg veel clementie heb ik echter niet met deze beschermde planten. Er moet geverfd worden! Ik trok de leeuwenbekken uit de spleet en verfde er lekker op los.

Omdat ik toch een kwast met witte verf in mijn hand had heb ik meteen de bloempotten van een frisse witte rand voorzien. Daarin staan al prachtige pollen van de Lathyrus vernus te groeien. Ik wil daarbij tulpen planten. Ze bloeien nl. tegelijk in april.

Dat herinnert me er aan dat de bloembollenfolder op de keukentafel ligt. Het de hoogste tijd is om bloembollen te bestellen! 

Voor open tuindagen zie: 


                         romantischerozentuin.nl
 
muurleeuwenbek close up
Muurleeuwenbek groeit spontaan uit de muur. 
potten met Lathyrus vernus