Meconopsis zaaien.


Dit jaar schreef ik enthousiast over mijn blauwe Meconopis ‘Lingholm’. (Zie de psychologie van de blauwe Meconopsis) De plant heeft fantastisch gebloeid. Eind juli haalde ik de zaaddozen eraf. Maar nu ik zaad had, rees meteen de volgende vraag: wanneer moest ik het zaaien!

Ik besloot het mijnheer Louws te vragen. In zijn tuin had ik wel eens Meconopsis gezien en hij is een meester in het opkweken van planten. Ik legde hem het probleem voor. Hij had wel eens Meconopsis gezaaid in september, maar in het voorjaar had hij toch de zaailingen verloren. Zijn suggestie was om zo snel mogelijk te zaaien.

We besloten er een competitie van te maken. Ik bracht hem wat Meconopsis zaden en volgend voorjaar gaan we het zaaisel vergelijken en alles evalueren.

In een tuincentrum kocht ik azalea potgrond en vulde daar wat potjes mee. (Meconopsis groeit liefst in zure grond) Bovenop strooide ik wat fijn grind. Dit om de steenachtige bodem van de Himalaya te imiteren. Ik geef toe, het vraagt wat van de fantasie!

Het Meconopsis zaaisel staat nu in een donker hoekje van de tuin. Van de winter gaat het in de droge kas en dan, van het voorjaar, krijgen ze weer overvloedig water. Of het allemaal gaat lukken is de vraag, maar dit is mijn plan om de competitie te winnen!

Voor open tuindagen zie: 

                                                     romantischerozentuin.nl

Meconopsis zaaddoos
Zaailingen in potjes

Reacties