Buxus gekortwiekt



25 jaar geleden heb ik de eerste sprietige buxus plantjes in de grond gezet. Wat was ik gelukkig met mijn 1000 babystekjes, mijn formele tuin kon van start. De stekjes groeiden op tot een massieve hagen.

Dit jaar werd ik door een bezoeker voor het eerst op gewezen dat de buxus toch eigenlijk wel erg hoog was. De beplanting kwam niet meer uit. Eenmaal hiervan bewust heb ik alle tuinen aan de "buxushoogte" test onderworpen. Wat is de buxushoogte test? Dat is de hoogte van de buxus die elke tuinman/vrouw aanhoudt. Dat heb ik afgemeten aan mijn knie. Bij alle tuinen waren de hagen onder de knie, maar bij mij waren de buxus boven de knie!

Nu heb ik geen lange benen, dus het was duidelijk dat er wat moest gebeuren. Na lang beraad heb ik besloten om midden in de zomer maar te beginnen met snoeien. Ik kan je zeggen, het vraagt heel wat moed om zomaar in je buxus hagen te gaan knippen.

Moer zodra de laatste tuinclub was uitgezwaaid pakte ik de elektrische heggenschaar en rrrrr.. Er was geen weg meer terug. Ik knipte tien jaar van mijn tuinleven af. 

Hoewel ik nooit lang haar heb gehad, kan ik me voorstellen dat dit het gevoel is wat je hebt als je je paardenstaart afknipt. Iedereen reageert heel enthousiast en zegt me dat het veel leuker is zo. 

Precies wat je hoort als je van de kapper komt!
                                              

voor de snoeibeurt
na de snoeibeurt
                                              Na een maand is het alweer groen!

Reacties

  1. Oooh wat heb je een prachtige tuin Hetty, hier woont iemand met groene vingers, zo mooi allemaal....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten